Selasa, 16 Mac 2010

DI SUDUT PAKAIAN

Adalah Nabi kita Muhammad SAW semasa hayatnya sangat berminat dan gemar dengan pakaian putih dan bersih, tertutama sekali pada hari Jumaat untuk hadir Solat Jumaat dan majlis-majlis keramaian, kerana warna putih itulah asal segala warna-warna lain.

Walaupun Nabi amat suka dan minat pada pakaian warna putih tetapi pada hari raya Nabi selalu pakaian pakaian berwarna dan baru(bersih).

"SESUNGGUH ALLAH ITU LEMAH LEMBUT (BERSIH) dan DIA SUKA PADA YANg PUTIH BERSIH."

Bagaimana pula pakaian putih terhadap umat-umatnya?

Pertama - Di dalam kitab Bahrulmazi ada menyebut bahawa Siti Aishah RA menceritakan hadis Nabi SAW yg berbunyi :

"ADALAH NABI ITU BERMINAT DENGAN PAKAIAN YANG PUTIH BERSIH DAN BENCI PADA PAKAIAN YANG KOTOR."

Maka pada hadis ini menunjukkan bahawa disunatkan bagi sekalian umat-umatnya berpakaian dgn pakaian yg putih dan bersih, terutamanya untuk hadir Solat Jumaat dan Jemaah, dan juga pada tempat-tempat keramaian kerna mengikut perbuatan Nabi SAW.

Kedua - Adalah Nabi SAW memakai apa-apa pakaian yg diperolehi, kain sarung atau kain selendang atau baju kemeja atau jubah. Dan Pakai yg berwana yg diminati oleh Nabi ialah warna HIJAU dan kebanyakan pakaiannya berwarna Putih. Beliau Bersabda :

"PAKAIKANLAH KAIN YG BERWARNA PUTIH ITU KEPADA ORANG-ORANG YANG MASIH HIDUP DARI KAMU, DAN KAFANKANLAH DENGAN KAIN PUTIH ITU AKAN ORANG-ORANG YANG SUDAH MATI DARI KAMU"
Maka difahamkan dari hadis ini, menunjukkan bahawa sunat bagi kita sekelaian memakai dan memberi pakai kepada anak-anak mahupun keluarga pakaian yg berwarna Putih kerana mengikut perbuatan dan suruhan Nabi SAW.

Adalah Nabi kita Muhammad SAW amat suka denagn baju kurung panjang (jubah) iaitu baju yg dijahit labuh. Dan Nabi SAW juga suka kain yg tidak berjahit iaitu kain Hirabah (Selendang) yg berwarna Hijau ditenun dari kapas berjalur yg datang dari Negeri Yaman. Maka adalah Nabi sehingga wafatnya suka pada kain ini dan diserkupkan jenazahnya dengan kain ini. Maka amat suka Nabi SAW kain Hirabah itu, sebagaimana tersebut didalam sebuah hadis : Daripada Anas RA katanya :

"Adalah sekasih-kasih pakaian kepada Rasullah SAW itu dan yg juga selalu dipakainya ialah Hirabah."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan